Čokolada – slatki greh ili eliksir zdravlja?

, RAZNO

Čokolada je najomiljenija poslastica širom sveta. Međutim, velika većina ljudi koja je na nutritivnoj restrikciji, sebi uskraćuje sitna zadovoljstva, iako u nekim slučajevima baš ta sitna zadovoljstva i jesu zaslužna za uspeh dijete. Da bi neko započeo zdravije da se hrani, trebalo bi da zavoli da se zdravije hrani. Hrana je jedno od najvećih zadovoljstava i svako predugo uskraćivanje može voditi u ozbiljne psiho-fizičke probleme. Iako je odlaganje zadovoljstva u većini slučajeva zapravo zdravo u svakom smislu, tanka je linija između odlaganja i potpunog zanemarivanja sopstvenih potreba. Zato je za uspešnu dijetu potrebno mnogo više od zdravog i niskokaloričnog jelovnika.

U većini dijetetskih jelovnika nećete naići na čokoladu kao poželjnu užinu. Većina vrsta svakako i jeste nepoželjna, sadrže veliki udeo šećera, mleka u prahu, biljnih masti i raznih drugih dodataka u zavisnosti od proizvođača.
Ono što jeste vredno je glavni i neizbežni sastojak – kakao. Zato tamne čokolade, koje sadrže 50 i više procenata kakaa, zapravo jesu odlična poslastica i za ljude na restrikciji.

Kakao potiče iz Južne Amerike, dobija se od ploda drveta Theobroma cacao. U indijanskim kulturama bio je poznat kao “dar bogova” zbog svoje visoke energetske i nutritivne vrednosti. Konzumirao se u obliku napitka koji je bio nezaslađen. Kasnije je taj napitak postao hit i na evropskim dvorovima, kada je početkom šesnaestog veka prvi put donet na evropsko tlo.

Izvor: https://www.dunya.com/d/news/109889.jpg

Nutritivni sastav kakaa

Kakao je prebogat mineralnim materijama kao što su gvožđe, mangan, bakar, cink i kalijum. Izvor je I vitamina B grupe, vitamina C i E, što ga čini odličnom hranom za kožu. Zapravo, kakao je odlična unutrašnja zaštita od sunčevog zračenja, jer povećava otpornost tela na UV zračenje. Osim vitamina I minerala, u kakau je prisutan i alkaloid teobromin, koji ima dejstvo slično kofeinu. Teobromin širi krvne sudove, stimuliše centralni nervni sistem i srce. Kakao takođe podiže i nivo serotonina, dopamina i endorfina, hormona koji su zaslužni za dobro raspoloženje. Sada je jasnije zašto čokolada spada u najomiljenije poslastice i zašto je ljudi posebno jedu u periodima depresije.
Da bi imali što bolji efekat od konzumacije čokolade, dovoljno je uzeti štanglicu dnevno i to, obavezno, crne čokolade sa bar 50 posto kakao delova. Tako ćete izbeći unos veće količine šećera, a ipak ćete sebi obezbediti pregršt korisnih materija koje nam kakao nudi.

Kao što je već naglašeno na početku, dijeta ume da bude mnogo kompleksnija od samog jelovnika i svako ima svoj individualan pristup i način prilagođavanja istoj. Ipak je velikom broju slučajeva teško uskladiti nove navike sa već postojećim potrebama i tu često nastane problem. Ono što kakau i čokoladi daje dodatno na vrednosti, pored nutritivnih svojstava, jeste upravo taj psihološki efekat. Jer, ipak se svi nekako osećamo nagrađeno posle štanglice kvalitetne čokolade, zar ne?

Sunčica Karanović