Kako podkast može unaprediti poslovanje

Podkast predstavlja novi format u medijima i na tržištu postaje sve popularniji, a u Srbiji je još uvek u fazi razvoja. Radi se o formi intervjua koja podseća na radijski format, ali se razlikuje po tome što je fokus dosta usmereniji na sagovornika i dublje razrađivanje određene teme koja je obuhvaćena podkastom. Može se snimati u formi audio-zapisa, a može uz to biti kombinovan i sa video-zapisom. Ono što slušaoci podkasta ističu kao njegovu prednost jeste upravo pažnja koja je posvećena sagovorniku koji govori o svojim iskustvima, izazovima, načinima na koje je prevazilazio prepreke tokom poslovnih poduhvata i dolazi se do jako korisnih uvida u ceo proces koji sagovornik opisuje. Još jedna od prednosti ovog formata je to što se podkast može slušati dok se paralelno obavljaju neke druge aktivnosti – on predstavlja odličan način da popunite svoje vreme u gradskom prevozu, dok džogirate, šetate… Podkasti nude kvalitetan sadržaj i dosta se razlikuju od tradicionalnog koncepta medija, a slušaocima omogućava da saznaju nešto novo, korisno i da to eventualno primene u onome čime se bave. Atmosfera u ovom formatu je neformalnija u odnosu na tradicionalne medije, ali upravo to omogućava da se bolje upoznamo sa sagovornikom, njegovim stavovima i načinom razmišljanja, za šta u tradicionalnim medijima često ima nedovoljno prostora.

U poslovanju podkasti nude mogućnost da se dođe do target grupe i usmeri se komunikacija prema njihovim afinitetima. Podkast, na primer, može pokrenuti neko ko započinje svoj biznis ili je tek nekoliko godina u njemu, a želi da komunicira sa ljudima koji su zainteresovani za proizvod/uslugu/preporuku/uvid… Ako ljudi tu osobu prepoznaju kao kompetentnu, oni će pratiti sadržaj koji se objavljuje, a preduzetnik će imati priliku da usmeri komunikaciju ka svojoj ciljnoj grupi. Ljudima odgovara ovakav format, jer voditelj podkasta ima mogućnost da se otvori i poveže sa njima i to je jedan od benefita koji se posebno ističe. Između voditelja i slušalaca stvara se poverenje i to pruža osnov za građenje zajednice koja može pratiti ovaj format, pružiti sugestiju, predlog za intervju i slično.

Ovaj format omogućava i izgradnju autoriteta na tržištu – neko ko započinje svoj biznis može okupiti ljude iz svog tima koji će diskutovati o relevantnim temama i podeliti svoje iskustvo o procesu kroz koji su prolazili, a sve to, uz pisanje blogova za one koji žele da čitaju sadržaj, može uticati na to da se taj brend izgradi i približi publici. Ovaj format omogućava interaktivnost koja se može dodatno podstaći i putem društvenih mreža na kojima je kreator podkasta prisutan. Vođenjem podkasta može se poboljšati i javni nastup vremenom, što je izuzetno značajno u poslovnom okruženju i jedna je od veština koje se prilično cene.

Nivo brendiranja u podkastu je prilično suptilan. Publika ne mora da ima utisak da joj se bilo šta prodaje, jer podkast zapravo i ne predstavlja prodajni alat, već može da se poveže sa samim sadržajem bez utiska o tome da je komunikacija navalentna.

Podkasti mogu da obuhvate različite industrije. Ako je kreator podkasta stručnjak iz oblasti prodaje, on će u podkastu moći da stvori prostor za razmenu saveta sa onima koji prate njegovu karijeru ili će deliti korisne uvide koje je sticao tokom kreiranja prodajnih strategija. Podkasti se mogu baviti trendovima u različitim industrijama, predikcijama baziranim na istraživanjima o tome kako će se pojedine industrije menjati i kako će se to odraziti na ekonomiju. Neko ko se bavi marketingom može podeliti svoje iskustvo sa publikom i istaći kampanje koje su uspele da postignu uspeh na tržištu ili analizirati one koje to nisu, a ako sagovornik uz to ima iskustva i na inostranom tržištu, cela priča postaje potpunija uz uvide koje prenosi na osnovu tog iskustva.

Načini na koje se podkast može monetizovati su uglavnom: promovisanje ponude u okviru podkasta, partnerski marketing (affiliate marketing) ili putem sponzorstva.

Pročitajte i: Započinjanje biznisa – šta treba imati na umu?

A šta kažu brojke?

Jedno istraživanje koje se pominje na portalu FastCompany.com je pokazalo da je 63% slušalaca kupilo neki proizvod koji je domaćin podkasta promovisao u svojoj emisiji. 71% ispitanika reklo je da bi posetilo veb-sajt sponzora podkasta, a 63% otkrilo je da bi razmotrilo korišćenje novog proizvoda ili usluge koja je bila promovisana u okviru podkasta.

69% ljudi složilo se da zahvaljujući podkastima raste nivo svesti o pojedinim proizvodima ili uslugama na tržištu. (Music Oomph)

90% onih koji prate podkaste preferiraju da slušaju podkast kod kuće. (Statista)

Podkasti su se razvili u odnosu na tradicionalne medije – 61.2% ljudi provodi više vremena slušajući podkaste nego gledajući sadržaj koji se emituje na televiziji. (DiscoverPods)

Navike ljudi su se izmenile, a koncentracija značajno opada. Uzmimo za primer brzinu kojom se prelistava početna strana na Fejsbuku – nudi se pregršt informacija i potreban je izražen fokus da bi se one relevantne detaljnije obradile nakon što izvršimo selekciju među svim onim što je u ponudi. Ipak, podkast može pronaći put do onih koji su zainteresovani za određene teme iz oblasti tehnologije, biznisa, ličnog razvoja… Prezasićenost sadržajem je nešto sa čim se poslednjih godina suočavamo i pronaći pravi sadržaj koji nam može ponuditi konkretnu vrednost jeste dobar način da poradimo na sebi, proširimo svoje znanje i saznamo nešto što dalje možemo dodatno da istražujemo.

Pripremila: Tijana Katić

Izvori:

https://www.digital22.com/insights/podcasting-for-business-the-benefits-stats-and-how-to-get-started

https://www.forbes.com/sites/melissahouston/2021/03/16/how-starting-a-podcast-can-be-a-great-way-to-grow-your-business-and-increase-your-revenue/?sh=5dfdd21b2de1

https://www.fastcompany.com/3035954/the-surprisingly-profitable-rise-of-podcast-networks

Foto-izvor: Freepik.com