Kako je nastala zavodljiva crtana junakinja Beti Bup

, CULTURE

Beti Bup je crtani lik, ali je po popularnosti i prepoznatljivosti daleko prevazišla granice tog medija. Danas, nalazi se u stripovima, na majicama, deo je reklama, a njeno “bup-up-a-dup” poznato je širom sveta. Ipak, priča o ženi (ili ženama) koje su poslužile kao inspiracija za stvaranje ovog senzualnog (i pomalo skandaloznog) crtanog lika uglavnom je nepoznata. Jer, slava Beti Bup daleko je nadmašila njihovu.

Beti Bup je nastala u Flešer studiju odakle je debitovala 9. avgusta 1930. i veoma brzo postala jako popularna u seriji istoimenih kratkometražnih crtaća koje je radio Paramount Pictures.

Njen tvorac Maks Flešer nije krio da su mu kao inspiracija poslužili imidži više tadašnjih poznatih američkih zabavljačica od kojih je najupečatljiviji imidž pevačice Helen Kejn. Animator lika Grim Nejtvik je na osnovu pesme “Bup-Bup-A-Dup” koju je izvodila Helen Kejn stvorio crtani lik kome će ove reči da pristaju i upravo ta fraza uskoro je postala zaštitni znak čitavog crtanog serijala.

Suđenje Beti Bup

Helen Kejn je u momentu stvaranja lika radila za Paramount Pictures i, iako zvezda u usponu toko 20-ih, već je bila pri kraju karijere. Još i više, bila je samo jedna u nizu glumica tog vremena koje su kao frazu koristile “bup-up-a-dup”, pa je to bila slava koju je studio planirao da nasledi prebacujući je na crtani lik Beti Bup.

Međutim, stvar se zakomplikovala kada je Helen Kejn 1932. godine podigla tužbu protiv Maksa Flešera i Paramaut studija u kojoj je tražila odštetu od 250 000 dolara tvrdeći da je fraza “bup-up-a-dup” iskorišćena iz njene pesme “I wanna be loved by you”.

Suđenje je trajalo dve godine. Helen je tvrdila da je i izgled Beti Bup namerna karikatura njenog izgleda čime je prekršen zakon o ljudskim pravima, kao i da joj junakinja iz crtanog filma predstavljala “nelojalnu konkurenciju”.

Devojke koje su pozajmljivale glasove Beti Bup – Boni Po i Mardži Hajns, svedočile su u korist odbrane.

Mnogo sličnosti i poneka razlika

Međutim, ni čelnici studija nisu sedeli skrštenih ruku. Oni su izneli (i te kako osnovane) tvrdnje da njihova Beti po oblačenju, šminkanju i “bob” frizuri liči na Helen, ali i na gomilu drugih pevačica i glumica tog vremena. Na primer, na Klaru Bov, poznatu glumicu iz ere nemih filmova.

Kako je Helen ostala pri tome da nije toliko stvar u (nepristojnom) izgledu koliko o prepoznatljivom glasu i prepoznatljivoj frazi koju je Beti izgovarala, suđenje se pretvorilo u nadmetanje čije “bup-a-dup” više liči na ono koje izgovara provokativna crtana junakinja, a najveći problem imali su stenografi koji su pokušavali da to sve propisno zabeleže.

Odbrana je u jednom momentu pozvala menadžera Lui Boltona koji je svedočio da je Ester Džouns, afroamerička pevačica iz “Cotton Club-a” u Harlemu bila ta koja je “bup-ove” ubacila u svoje nastupe i to mnogo pre Kejn. 

Zahvaljujući snimku iz ovog kluba dokazano je da “bup-bup” frazu ova tamnoputa lepotica koristila nekoliko godina pre Helen. Šta više, iako Kejn to nikada nije priznala, postojala je mogućnost da je ona to pokupila upravo od nje jer je i sama često posećivala ovo mesto.

Nažalost, o pevačici Ester Džons danas se malo šta zna. Snimci njenog glasa koji su puštani na suđenju su izgubljeni, a danas se smatra da je bila pokojna još i pre početka suđenja.

Betti Bup kao seks simbol

Da bi se desila seksi Beti, onakva kakvom je danas znamo, sve sa besmislenim, a zavodljivim “Boop-Oop-A-Doop”, trebalo je vremena.

Maksov brat Dejv (Dave Fleischer) pripomogao je u kompletnom kreiranju lika, pridodajući joj nešto seksualnije i ženstvenije karakteristike, ali i uloge. Dotadašnji ženski likovi u crtanim filmovima nisu prikazivali svoje obline obnaženima, u kratkim suknjama, na način na koji Beti jeste. Ona je, za razliku od njih, sa ponosom isticala grudi i raskošno uživala u svojoj seksualnosti. U “Betty Boop’s Bamboo Isle”, dok igra hula ples, ona nosi tek suknju od trave i cvetnu ogrlicu. Pa i pored toga, animatori joj, staroj svega šesnaest godina, čuvaju čistotu i čednost.

Najseksi crtana junakinja svog vremena

Osim što je bila seks simbol, Beti Bup je simbol i bezbrižne jazz i flapper ere. Njeni crtaći odudaraju od ostalih i zbog genijalnih jazz soundtrackova. Kao dodatak, u tri crtana filma, pojavljuju se orkestri Luisa Armstronga (Louis Armstrong), Don Redmana (Don Redman) i dr.

Beti Bup – prva feministkinja?!

U istoriji crtanog filma, Beti je prvi glavni ženski lik. Za mnoge je još i danas nejasno da li je “Beti Bup” prvi feministički crtani (a ona sama – feministički idol) ili je glavna junakinja ovde tek seksualni objekat.

U filmovima “Beti Bup i veliki šef” (Betty Boop’s Big Boss) i “Boop Oop A Doop”, Beti je zaposlena na mestima na kojima šefovi pokušavaju seksualno da je iskoriste. U jednim od njih, gazda je seksualno “napada”, preteći joj da će, ako ga odbije, izgubiti posao.

Kada se Beti, u filmu “Beti Bup za predsednika” (Betty Boop for President), kandidovala za predsednika Amerike, navukla je muško odelo i nosila bradu, kako bi je glasači ozbiljno shvatili, dok u parlamentu sede magarci i slonovi.

Generalno, autori ovog lika i crtanog filma, doticali su se “pipavih” tema za tridesete godine dvadesetog veka, a Betina seksualnost u kombinaciji sa provokativnim tematikama, osim što je bivala cenzurisana, činila je gledaocima ne sasvim jasnom njenu feminističku stranu.

Beti Bup kao domaćica

Crtani namenjen, pre svega, odrasloj publici, iako često cenzurisan, bio je sjajno dostignuće.

Škakljive teme, Betino detinje lice, tanani glas i telo puno oblina, pokazali su se kao dobitna kombinacija kod publike. Ne zadugo, jer krajem tridesetih godina lik je bio okarakterisan kao nepristojan, a njeno uvijanje kukovima nemoralnim, te su autori morali da je, na neko vreme, “upristoje”. Tako je, u nekim epizodama, od zavodljivog seks simbola, Beti postala domaćica od karijere, obučena u dugu, nedekoltiranu haljinu, dobijajući psa i privremenog dečka.

Lišena seksualnosti i provokativnosti, Beti je izgubila popularnost. Pa ipak, ne zadugo.

Prinudno, autori su je zakopčali do grla i pretvorili u domaćicu.

Kraj bez pravog pobednika

Nakon godina parnice koja se pretvorila u medijski cirkus, sve je završeno bez pravog pobednika – Helen Kejn je nastavila da tvrdi da je upravo ona bila inspiracija za Beti, Paramount Pictures joj nikada nije platio bilo kakvu nadoknadu, a provokativna crtana junakinja je nastavila da izvodi svoje, sve više legendarno ”bup-a-dup” u svakom crtaću u kome se pojavila.

Danas, Ester Džons je zaboravljena. I slava Helen Kejn je izbledela i uglavnom je se niko ni ne seća. Jedino Beti Bup još uvek živi na ekranima. I, naravno, uvek izgovara ono poznato ”bup-a-dup”.

Pročitajte i: 10 plakata koji su skretali pažnju na bitne stvari

Izvori: istorijskizabavnik.rs, wannabemagazine.com

Foto izvor: atipicishop.com