Sve je na prodaju

, AKTUELNO

Upravo sam te “kupio” naslovom! Sada možeš krenuti sa čitanjem.

Kada mislim na termin prodaja ne mislim o tome ja prodajem – ti kupuješ i obrnuto. Sam termin prodaja ne vezujem za sam biznis, već sagledam prodaju sa aspekta života.

Moram da vam otkrijem jednu malu tajnu: Sve što sada trenutno poseduješ materijalno / duhovno-  sve ti je to prodato u nekom trenutku života. Da li znaš da si postao prodavac još od malih nogu? Ne veruješ? Izvoli dokaz.

Da li se sećaš kada si bio mali i igrajući se klikerima sa vršnjacima video kod svog drugara mnogo lepši, veći i moćniji kliker? Toliko si ga želeo, da si mu ponudio svoja dva manja za jedan veći i on je pristao. Šta si tada uradio?

Pogađaš – prodao si.

Zaključio si posao, a toga tada u tom trenutku nisi bio ni svestan. Iako za tebe tada to nije to imalo novčanu vrednost, sama želje da dobiješ kliker te je nateralo da prodaješ. Verujem da sada i nemaš pojma gde je taj kliker, a verujem da to sada nije ni važno. Shvatio si poentu. Onda si malo porastao i krenuo si u školu.

Kako to biva, roditelji su te prvog dana poslali u školu lepo obučenog u novoj odeći sa novom torbom, novim sveskama i tom prilikom za cilj si imao samo jedno – da ostaviš lep utisak kod uciteljice i drugih đaka.

Da prodaš sebe njima.

Toga ćeš tek kasnije biti svestan u daljem životu koliko je značajno ostaviti dobar utisak na druge ljude i znati prodati sebe, ali o tome ćemo kasnije.

Mogu da kažem da si odmah od malih nogu imao tedenciju da postaneš odličan prodavac. Zar ne?

Dobre ocene su se nizale i ti si svojim zalaganjem i reputacijom stvorio imidž osobe koja vredi i radio si na svom marketingu.

Ti si bio produkt, a marketinški alati su bile tvoje ocene i znanje. To ćeš kasnije više uvideti kada te kolega na fakultetu zamolio da mu napišeš esej.

Pre nego što te je kolega zamolio da mu napišeš esej, uvideo je da pred sobom ima dobar produkt za kupovinu (tebe), a tvoji dobri marketinški alati (ocene i znanje) su dodatno išle u prilog tome kao sigurnost u njegovu kupovinu.

Čestitam, zaključio si dobar posao i pritom zaradio.

Završio si fakultet sa dobrim ocenema i stekao veštine i znanje, ali sada si naišao na prepreku da svoje mukotrpno zalaganje, noći prevedenih za knjigom, odricanjem raznih stvari – naplatiš. Fair enough.

Na putu ka tome prvo što te ceka je intervju kod poslodavca.

Kako je ovo sada prodaja, pitaš se? Vraćamo se na početak priče gde sam govorio da ćeš u daljem u životu biti svestan koliko je značajno ostaviti dobar, poseban prvi utisak na okolinu i znati kako prodati sebe.

U ovoj situaciji nalaziš se opet u funkciji produkta i pomoću svojih marketinških alata dolaziš do posla.

Moram da ti napomem da sa prodajem sebe krećeš još sa prvim telefonskim pozivom poslodavca.

Da li hoćeš još neki primer? Kada bih ti rekao da je to prodaja, rekao bi – šta? No way…

Dating is Selling. Zašto je dating prodaja? Opet se vraćamo kod termina – prodavati sebe. Opet se nalaziš u funkciji produkta.

Da li ćeš se pojaviti sa urednom frizrom? Da li će ti odeća lepo pristajati? Da li ćeš lepo mirisati? Da li ćeš želeti da je zasmejavaš i želeti da se oseti sigurno i srećno pored tebe? Da li je to ono što misliš da njoj treba?

Ukoliko je odgovor DA – znači da ti je stalo do toga da je na kraju veceri osvojiš.

Da, i ovo je prodaja. Nisi očekivao?

Da li ću te još više iznenaditi kada ti budem rekao da je čak imati prijatelje prodaja?

Zašto bi ljudi hteli da se druže sa tobom i budu u tvojoj okolini? Da li ih zasmejavaš i činiš te ljude srećnim? Da li si interesantna osoba? Ti prodaješ sebe kao prijatelja. Pre nego što nastavim dalje, moram da te zamolim da se osvrneš oko sebe i pogledaš sve stvari koje vidiš? Tvoj omiljeni parfem, mobilni telefon, laptop, hrana, film, usisivač, pasta za zube… sve je to prodato tebi.

Na osnovu čega si doneo odluku da te stvari kupiš? Ljudi kupuju kako bi zadovoljili određene potrebe, fizičke ili psihičke, a samo 25 % se odnosi na osnovu njihovih logičkih potreba.

Odluka da kupimo nešto se retko zasniva na osnovu logičkih potreba, a više u odnosu na emocionalnih.

Brojne činjenice utiču na kupovinu proizvoda / usluge, a ja ti dostavljam najčešce razloga zašto ljudi kupuju:

1. Potrebe / Rešenje problema
2. Osobine proizvoda
3. Primenljivost
4. Kvalitet
5. Cena
6. Novitet
7. Lokacija

Kao što možeš da zakljuciš, sve je u životu prodaja i svako će u jednom trenutku želeti novac od tebe. Možeš da doneseš odluku da jednostaviš prihvatiš ili ne. Na tebi je. Možda do sada još nisi primetio, ali ovim postom ja svoje reči prodajem tebi. Ja sam produkt koji piše ovo – moje reči dopiru do tebe kao marketinški alat – ti si kupac koji ovo čita.

Šta cekaš? Počni da prodaješ.

Milan Đorđević