„Twitch” – od skromnih početaka do lidera nove vrste zabave

, IT, LIFESTYLE

„Twitch” je onlajn platforma namenjena za uživo prenošenje video sadržaja (“livestreaming”) sa posebnim fokusom na video-igre. Osnovana je 2011. godine od strane Džastina Kana kao derivat „Justin.tv” platforme, koja je bila osnovana 2007. godine. „Justin.tv” je bio namenjen za uživo prenošenje Kanovog života, po uzoru na „Velikog brata”. Time je ova platforma postala onlajn predvodnik koncepta „lifecasting”, koji podrazumeva emitovanje svog života u toku celog dana, žanr koji je u to vreme postao donekle popularan zbog pristupačnije cene vebkamera i internet provajdera.

Reakcija ljudi je bila pomešana. Koncept rijaliti programa nije bio dobro prihvaćen, ali je sajt privukao pažnju korisnika koji su bili više zainteresovani da iskoriste platformu da pokažu svoje živote i hobije, a najveći hobi su bile video-igre. Slušajući zahteve korisnika, sajt je predstavio mogućnost pravljenja individualnih kanala i emitovanja sopstvenog video sadržaja.

U to vreme, strimovanje sadržaja sa računara i konzola za video-igre nije bilo tako jednostavno. Kasnije je ta mogućnost implementirana u moderne uređaje i u softveru upravo zbog inovacija koje su uvele „Justin.tv” i „Twitch” platforme.

Prepoznajući potencijal strimovanja video-igara, platforma je obezbedila svojim korisnicima pomoć profesionalnog strimera kako bi im omogućila deljenje svojih iskustava i sadržaja. Gejming odeljak na „Justin.tv” platformi je ubrzo postao najpopularniji na sajtu, i donešena je odluka da se iz njega izvede posebni fokusirani deo pod nazivom „Twitch”.

Nova platforma je ubrzo i uveliko prevazišla staru, i dovela je do toga da matično preduzeće „Justin.tv Inc” bude rebrendirano kao „Twitch Interactive”. „Justin.tv” je prestao sa radom u avgustu 2014. godine.

Sa 45 miliona pojedinačnih posetilaca do oktobra 2013. godine, bilo je samo pitanje vremena kada će velika imena digitalnog biznisa pokušati da uzmu svoj deo.

Ogromni potencijal ove kompanije je uvideo Amazon. Avgusta 2014. godine, „Twitch” je postao deo Amazona po ceni od 970 miliona dolara. U tom trenutku sajt je imao 55 miliona aktivnih korisnika mesečno i zauzimali su 1,8% prometa u vreme kada je najviše ljudi na internetu – ispred njih bili su samo „Netflix”, „Apple” i „Google”.

Platforma je vremenom proširila i uključila i nekoliko kategorija pored gejminga, od kojih je najveća i „IRL – In Real Life” ili „Just Chatting” kategorija, koja podrazumeva prenošenje raznih avantura strimera.

„Twitch” je omogućio lakši nastanak nove vrste poznate ličnosti i influensera. Strimer može biti poznat po bilo čemu, bilo da je to po njegovoj veštini u određenoj video-igri, po njegovoj komediji ili po umetnosti.

Ono što je posebno kod platformi poput ove, ili poput na primer Jutjuba, jeste uticaj i značaj jake zajednice. Svaki strimer ima svoju zajednicu i mali ekosistem, kolaboracije su jako česte, a strimeri i korisnici su velikim delom zaslužni za usmeravanje razvitka platforme. Pored toga, posao strimera je jako unosan, čak i za države sa mnogo većim standardom od našeg. Poslovni model sajta omogućuje strimerima da od svoje ličnosti naprave biznis.

Pored ovih individua, bitno je spomenuti i veliki razvoj i povezanost sa eSport organizacijama, timovima i takmičenjima. Gledanost određenih događaja često dostiže nove visine svake godine, nagradni fondovi su sve veći, članovi timova često imaju svoje kanale, a video-igre su velikim delom zbog platformi poput ove i postale najveća industrija zabavnog sadržaja na svetu.

Od nastanka „Twitch-a” lajvstriming industrija je doživela veliki rast. Sve je manje posmatrana kao niša za ljude koje zanimaju samo video-igre i sve više ulazi u mejnstrim.

Pojavile su se nove platforme, kao na primer Mikrosoftov „Mixer”, ili „DLive” koji koristi aktuelnu blockchain tehnologiju, a kompanije poput Jutjuba i Fejsbuka uložile su u nove sektore – „Youtube Gaming” i „Facebook Gaming”. Iako najveći deo ovog tržišta pripada „Twitch-u”, on nema monopol.

U poslednjih godinu dana u eSport i lajvstriming svetu pojavili su se i prvi ozbiljni ugovori za ekskluzivno strimovanje na ovim platformama koji su ponuđeni određenim velikim strimerima. Tako je na primer najveći i najpoznatiji strimer na svetu koji se probio u mejnstrim kulturu pre dve godine Tajler „Ninja” Blevins potpisao milionski ugovor sa Mikserom prošle godine, napustivši Tvič. Još neki primeri jesu Majkl „Shroud” Gžešiek, jedan od najvećih strimera koji je takođe prešao sa Tviča na Mikser, i Džek „CouRage” Daglas, koji je sa Tviča prešao na „Youtube Gaming”.

Dakle, konkurencija prepoznaje najbitniji faktor u ovoj industriji, a to su strimeri i njihove zajednice.

Nekoliko zanimljivih statističkih podataka u vezi ove platforme:

– broj pojedinačnih gledalaca mesečno – 140 miliona;
– broj dnevnih aktivnih korisnika – 15 miliona;
– broj strimera – 3 miliona, preko 150,000 su u „Twitch Affiliate” programu tj. manji strimeri, a oko 27,000 su zvanični Tvič partneri tj. veći strimeri;
– udeo u tržištu strimovanja video-igara – 72,2%;
– procenat od ukupne gledanosti koji prati eSport događaje – 21,3%;
– od 5 najvećih strimera na platformi, 4 su bili profesionalni eSport gejmeri.

Na kraju, citat izvučen iz intervjua sa Džastinom Kanom u vezi razvoja i uspeha kompanije:

„Ako „Justin.tv” može da uspe, onda niko nema izgovora. To je bila užasna ideja.” (Tvič osnivač Džastin Kan, „TechCrunch Disrupt” intervju sa Džejms Kukom, 20. oktobar 2014, „Business Insider”)

Izvori:
https://www.businessofapps.com/data/twitch-statistics/
https://www.businessinsider.com/the-story-of-video-game-streaming-site-twitch-2014-10
https://videogamesstats.com/twitch-stats-facts/
https://makeawebsitehub.com/twitch-stats/