Spuštanje zavesa na 48. FEST-u

, KULTURA

Performansom Džona Malkoviča zatvoren je 48. FEST. Ceremoniju zatvaranja započeo je žiri dodelom ovogodišnjih nagrada. Beogradski pobednik za najbolji film u Glavnom takmičarskom programu otišao je u ruke ekipi filma „Nevidljivi život” i njegovom reditelju Karimu Anjuzu uz reči da je, sa preciznom režijom glumaca i veoma artikulisanim korišćenjem svih aspekta filmske naracije, ovaj film publiku poveo na prelepo i gorko putovanje.

Reditelj filma „Obojena Ptica” (The painted bird) Vaclav Marhoul odneo je nagradu za najboljeg reditelja. Žiri je procenio da je napravio monumentalno umetničko delo, koje podseća na najveća remek dela sedme umetnosti.

Rita Kalnejais oduševila nas je svojim scenarijem za film „Mlečni zubi” (Babyteeth) u kom je na elegantan način pristupila ozbiljnim temama te joj je doneo nagradu za najbolji scenario.

Goran Bogdan za svoju ulogu u filmu „Otac”, u kom je pokazao upečatljivu emociju nagrađen je priznanjem za najboljeg glumca. Trina Dirholm učinila je da film „Dama herc” bude to što jeste i time je i više nego zaslužila nagradu za najbolju glumicu.

Žiri koji je dodeljivao nagradu za najbolji debitantski film pohvalio je reditelja Filipa Menegetia rekavši da njegov film „Nas dve” (The two of us/Deux) svojom zrelošću, finoćom rediteljskih postupaka i briljantnim glumačkim izvedbama, gotovo nadilazi pojam debitantskog filma.

Nagrada publike uz podršku Delegacije EU u Srbiji za najbolji evropski film u Glavnom takmičarskom programu pripala je filmu „Sumrak u bečkom haustoru”. Nagradu je Mladenu Đorđeviću uručio Sem Fabrici, Ambasador i šef Delegacije Evropske unije u Republici Srbiji.

U okviru novog takmičarskog programa FEST Fokus za najbolji film proglašeno je ostvarenje Ivane Mladenović „Ivana grozna”, uz reči da je Ivana na svojim krhkim plećima iznedrila hrabro, autentično, drsko i nesvakidašnje ostvarenje kojim je opravdala postojanje ovog programa.

Žiri takmičarskog programa Nebojša Đukelić nagradu je dodelio filmu „Mater”, Jure Pavlovića. Politikina nagrada Milutin Čolić, za reditelja najboljeg srpskog filma uručena je Mladenu Đorđeviću za „Sumrak u bečkom haustoru”. On je naveo da je film posvećen gastarbajterima.

Filmu „Otac” Srdana Golubovića uručene su dve nagrade, nagrada žirija FEDEORA i Stella Artois Most wanted movie award zbog toga što je ove godine bio najtraženiji film sa FEST-ovog programa.

Na samom kraju ceremonije Beogradski pobednik za izuzetan doprinos filmskoj umetnosti dodeljen je Džonu Malkoviču. „Nikad nemam osećaj kao da sam zaslužio priznanja jer sam imao toliko sreće u životu. Imao sam priliku da radim sa zaista sjajnim ljudima, fenomenalnim kolegama, rediteljima, piscima, glumcima, bila je ovo fenomenalna vožnja.” izjavio je glumac primajući nagradu.

Jugoslav Pantelić, umetnički direktor festivala, je na završnoj konferenciji za novinare iskazao svoje zadovoljstvo povodom ovogodišnjeg festivala: „Imali smo sjajne goste, otkrili smo neke nove autore, gledali filmove, razmenjivali iskustva, i uradili sve ono što je potrebno uraditi kad je u pitanju jedan praznik filma.” Posebno naglašava da je zadovoljan time što su publika i kritika prepoznali neke filmove, između ostalog filmove malih kinematografija, jer to jeste satisfakcija onoga ko te filmove uvrštava u program.

Neki od filmova sa ovogodišnjeg programa ostavili su poseban utisak.

„Otac“ Srdan Golubović

Srbija, glavni takmičarski program

Priča o ocu koji se suočava sa ultimativnim problemom. Nakon što mu, posle porodične nesreće, socijalna služba oduzme decu, Nikola odlučuje da peške krene ka Beogradu i lično ministru uruči svoju žalbu.

Film koji je spojio realnost današnjice u Srbiji, svu tugu nemaštine, ogromnu ljubav i povezanost koja postoji unutar porodice i najiskrenije ljudske emocije. Goran Bogdan je odradio sjajan posao.

„Dead don’t die“ Jim Jarmusch

Švedska/SAD, Gala program

Kada mrtvi počnu da ustaju iz grobova, miran gradić u Sentervilu započinje bitku sa hordom zombija.

Jim je skupio odličnu glumačku ekipu, među kojima su Bill Murray, Adam Driver, Iggy Pop, koja nažalost nije bila dovoljna da doprinese ovom ostvarenju. Daleko od najboljih Jarmuschovih dela, mlaka priča sa par dobrih socijalnih kritika.

„Corpus Christi“ (Telo Hristovo) Jan Komasa

Poljska/Francuska, Fest Fokus

Dvadesetogodišnji Danijel doživljava duhovnu transformaciju u pritvoru za mlade. Iako ga zločin koji je počinio sprečava da se upiše na bogosloviju, on ne odustaje od te ideje i odlučuje da služi u parohiji u jednom malom gradu.

Film koji se bori protiv stigmi u društvu, maestralno prikazuje kako funkcionišu predrasude i koliko se neka socijalno prihvatljiva pravila ne preispituju. Opravdana Oskar nominacija koja bi kulminirala pobedom da nije bila u kategoriji sa Parazitom. Bartosz Bielenia je definitivno glumac na kog treba obratiti pažnju.

„Deux“ (Nas dve) Filippo Meneghetti

Francuska/Belgija/Luksemburg , Glavni takmičarski program

Penzionerke Nina i Madlen tajno se vole već decenijama. Za sve oko njih one su samo komšinice. Neočekivana tragedija poremeti njihovu dinamiku i navede Madleninu ćerku da polako otkriva isitnu o njima.

Dugometražni prvenac vas vodi kroz rolerkoster emocija u celom svom trajanju. Slojeviti likovi, kompleksna režija i odlična gluma samo su neke od stvari koje fantastično koegzistiraju u ovom ostvarenju. Primetno je poštovanje sa kojim je reditelj prišao temi života.

„Un fils“ (Sinčić) Mehdi M. Barsaui

Tunis/Francuska/Liban/Katar, Fest Fokus program

Odmor na jugu Tunisa 2011. godine završava se kobno za Faresa, Meriem i njihovog sina Aziza kada on biva pogođen metkom iz zasede koji je ispalila jedna naoružana grupa. Azizu je potrebna transplantacija jetre što dovodi do otkrivanja dugo čuvane tajne.

Arapska kinematografija iznedrila je još jedan biser u kom se, bez konkretnog zauzimanja političkog stava, odlično prikazuje stvarnost problema u Tunisu. Isprepletani su socio-ekonomski elementi koji se tiču položaja žena, raspadanja jedne prosečne porodice, roditeljske ljubavi i zavisnosti od religije i državnih zakona.

„A rainy day in New York“ (Kišni dan u Njujorku) Woody Allen

SAD, Gala program

Mladi par dolazi u Njujork na vikend, gde se susreće sa lošim vremenskim prilikama i prolazi kroz niz iznenadnih avantura.

Znali biste da je ovo film Woody Allena posle samo par minuta gledanja, nije se nimalo udaljio od svog standardnog načina stvaranja. Film vođen dinamičnim dijalozima, koje su Timothee Chalamet i Elle Fanning fantastično izneli. Ljubavno pismo Njujorku, nostalgična atmosfera i predivna muzika ih prate sve vreme.

„Zgodbe iz kostanjevih gozdov“ (Priče iz kestenove šume) Gregor Božič

Slovenija, Fest Fokus

Posvećen nestaloj maloj zajednici koja je postojala na jugoslovensko-italijanskoj granici, ovaj film prati živote dve usamljene duše koje razmenjuju uspomene i nadaju se boljem životu. Mlada žena, prodavačica kestenja i škrti stari stolar naizgled nemaju zajedničke teme, ali ih prati slična seta.

Gregor je stvorio svojevrsnu bajku koja na momente izgleda magično. Dirljivo, iskreno, poetično predočavanje beznađa, svakodnevice, samoće i posledica rata.

Do sledećeg gledanja!

Autor: Jelena Stančić

Izvor fotografija: FestBelgrade