Youth NOW

Zašto je važno napraviti poslovni plan?

Poslovni plan je rezime ili biografija kompanije ili organizacije. On opisuje poslovne ciljeve, iskustvo, planove, sposobnosti. Dobro napisan poslovni plan u potpunosti prikazuje svrhu, ciljeve, tržište, strukturu menadžmenta, iskustvo i finansijsko zdravlje biznisa.

Osnovna svrha poslovnog plana je da identifikuje i obezbedi finansijsko investiranje za biznis, tražeći direktne investitore, preduzetnički kapital, donatorsku pomoć, komercijalne ili privatne kredite, aranžmane zajedničkih resursa. Traženje investicija može se sprovoditi u bilo kojem periodu razvoja životnog ciklusa biznisa – na početku kao plan za početak, u toku faze ekspanzije ili u toku promene poslovnih ciljeva ili fokusa. Menjanjem i razvojem biznisa menjaće se i poslovni plan, a planovi iz prošlosti mogu poslužiti kao zapis o rastu organizacije. Sposobnost da razvijete sveobuhvatan, kompletan i profesionalan poslovni plan oslikava i vašu sposobnost da vodite i realizujete posao.

Pročitajte i: Kako se obući za razgovor za posao?

Saveti za pripremu poslovnog plana su:

Biznis plan pomaže preduzetniku da unapred sagleda neizvesnost budućih događaja i smanji rizik greške. Neophodnost izrade biznis plana je u tome da se pre otpočinjanja realizacije određene ideje oceni opravdanost njene realizacije i na taj način bitno smanji rizik ulaganja.

Biznis može biti u jednoj od sledećih faza:

Postoji veliki broj korisnika biznis plana:

Poslovni plan mora biti lako razumljiv i čitljiv, orjentisan ka tržištu, a ne prema tehnologiji rada ili kapacitetu preduzetnika, da sadrži procenu uticaja konkurencije i ima uverljivu i realnu razvojnu viziju.

Osnovni plan se sastoji od:

Neka prvi utisak bude jak i uveri čitaoca da vaša ideja ima sve prilike za uspeh. Važno je da biznis plan prikazuje istinite informacije, koje se mogu lako proveriti. Ne žurite sa pisanjem, jer je to važan dokument. Napišite dobar sažetak, ne duži od jedne stranice. Ukoliko tražite novac, budite precizni koliko novca tražite i za šta, kada ćete vratiti i pod kojim uslovima. Ne zaboravite da  u  zaključku  navedete da  verujete u  uspeh  poslovnog  poduhvata. Navedite i da je dokument tajna i da se ne koristi bez vašeg odobrenja. Ukoliko ga šaljete poštom, uključite i propratno pismo. „Razmišljajte kao čovek od akcije, delujte kao čovek od misli“, reče Henry Bergson i od srca ga poslušajte!

Pročitajte i: Kako napisati kvalitetno motivaciono pismo?

Priredila: Katarina Matić

Izvori: “Pisanje poslovnog plana” (seminar/radionica), IRC, BiH, trener Valery Perry, “Šta sve čini avanturu zvanu preduzetništvo”, grupa autora, Udruženje Edu NS, Novi Sad, 2019. 

Exit mobile version