Youth NOW

FEST 2022: “OPTUŽBA”- Večita debata modernog društva

 Ove godine na 50. FEST-u prikazan je rediteljski film Ivana Atala koji nosi naziv “Optužba” (Les choses humanies). Ivan Atal je francuski glumac I reditelj izraelskog porekla. Glumu je pohađao u dramskoj školi Cours Florent u Parizu, a za svoju najperspektivniju ulogu u filmu “Ljubav bez sažaljenja” nagrađen je nagradom Cezar. Kao reditelj I scenarista debitovao je filmom “Moja supruga je glumica” 2001. godine, a “Optužba” je njegov sedmi potpisani film. 

Film se na 50. FEST-u našao u glavnom takmičarskom programu.

 Žan (Pierre Arditi) I Kler (Charlotte Gainsbourg) su intelektualci uspešnih karijera, Žan u svom novinarskom poslu, dok je Kler priznata esejistkinja I zastupnica radikalnog feminizma. Oni su razvedeni roditelji mladog Aleksandra (Ben Attal), studenta Stanforda koji dolazi u Pariz na par dana. Na večeri kod majke on upoznaje ćerku njenog partnera, Milu (Suzanne Jouannet), dete ortodoksnih jevreja I oni zajedno odlaze na žurku. Sledećeg dana, Mila prijavljuje Aleksandra za silovanje.

 Film obrađuje izuzetno aktuelnu temu o kojoj se sve više razgovara, a glavni pokretač je tviter oznaka I pokret #MeToo (I meni se desilo) koji je dozvolio devojkama širom sveta da podele svoja iskustva I osete da nisu same u svojoj traumi.

 Aleksandar je profil mladog muškarca koji ima pozadinu koja mu obezbeđuje uspeh u karijeri, bistar je I vredan, jedinac u porodici, dok Mila dolazi iz manje povoljnog položaja, devojka iz srednje klase čiji su roditelji jako religiozni. Tokom priče provlači se narativ uništavanja Aleksandrovog života, karijere I školovanja, pa se I njegova majka koja jeste feministkinja okreće na drugu stranu, a ljubav prema sinu preovladava njene životne stavove. Žak pokušava da se nagodi, ali to još više povređuje Milu, kojoj je život već uništen. Tu činjenicu, ovi ljudi koji su određena vrsta elite, ne uzima u obzir.

 Tokom cele “Optužbe”, razmišljamo o konceptu seksualnosti glavnih likova. Kao I u većini kinematografskih dela, pozadinska priča antagoniste nam daje neku vrstu empatije prema lošim stvarima koje čine. Međutim ovde Ivan Atal čvrsto zauzima stranu, pa iako Aleksandrovi bliski ljudi, kao I advokat, nalaze načine da opravdaju njegove postupke poput argumenta “nije rekla ne”, imamo snažan osećaj podrške žrtvi kroz pažljivo napisan scenario.

 Kada poslušamo Aleksandrove izjave, kojima tvrdi da je iskreno mislio da ima dozvolu, raspoznajemo njegovo ignorisanje neverbalne komunikacije, Milinog ponašanja I osećaja straha te noći u ostavi. Aleksandar je ignorisao sve što nije želeo da vidi, pa je konstruisao stav koji ne želi da pogazi, ne videći sopstvenu sebičnost I grešku. Egoizam I osećaj da je on žrtva nadvladavaju njegovu realnost I služe mu kao opravdanje za neoprotiv postupak.

 Mila ipak, dolazi iz religiozne konzervativne porodice. Ona ima 17 godina, pa to što je ona maloletna situaciju čini još brutalnijom. Paraliza koju je osetila je normalna reakcija na strah koji je osetila, kao I društveno ubeđenje da devojka mora učiniti ono što muškarac želi.

 Patrijarhat koji je društveno uređenje hiljadama godina unazad. U potpunosti je ušao u najdublje pore i samih žena, pa se posredstvom patrijarhata I one osećaju kao objekat, kao da zaslužuju nasilje I kao da je njihovo telo podređeno u hegemoniji.

Devojke smatraju da nemaju izbora, da se one ništa ne pitaju, a upravo taj strah otežava ovako osetljivu tematiku. Nasilje se opravdava, žrtva zauvek sa sobom nosi osećaj stida, krivice I duboke trauma. Atal je ipak odlučio da se neće utopiti u moru moćnih muškaraca koji diktiraju pravila u patrijahalnom društvu. Stao je na stranu žrtve, dok se poigravao sa mozgom publike koja često ne može da odluči koja odluka je ispravna.

 Reditelj je obradio važno pitanje modernog društva, a scene u sudnici su savršeno ekranizovane debate iz realnog života. Umetnost imitira život, a ovog puta, umetnost je identičnija realnosti nego ikada ranije.

Autor: Bojana Zlatković

Izvor: PR služba CEBEF

Foto izvor: www.festival-deauville.com, Allocine

Exit mobile version