Mnoge moderne TV komedije poput BoJack Horseman, Fleabag i Veep provlače kao glavne svoje motive tugu i bol i sve više prihvataju ova osećanja kao osnov za dalji razvoj ličnosti koje se pojavljuju u epizodama navedenih serija.
BoJack Horseman predstavlja očigledan primer koji dokazuje pomenutu tezu. Možemo reći da se tokom prve epizode stiče varilj utisak o početku još jednog animiranog šoua za odrasle. Saznajemo da se glavni junak zaglavio u prošlosti u kojoj je stekao popularnost i bogatstvo, ali se isto tako bori sa sadašnjošću koja mu nije donela ništa dobro – postaje zavisnik i alkoholičar, upušta se često u nepromišljen seks i uz sve to prati ga ozbiljna depresija, koja ostavlja dodatne posledice na njega. Na osnovu opisanih poroka i loših navika BoJack-a možemo svrstati u ,,klasike’’ žanra animiranih serija, uključujući Simpsonove i Porodičnog čoveka.
Tokom gledanja prve sezone ne može se naslutiti ideja koju je stvaralac hteo da predstavi svojim gledaocima, a to je ni manje ni više poenta života kroz borbu glavnog junaka sa prazninom slave i popularnosti, razarajućim gubicima, nagomilanim kajanjem i smrću bliskih ljudi.
Upravo savremen način kojim je predstavljena ova serija, ali i mnoge druge koje joj podjedanko pariraju su oterale tradicionalne komedije u formi sitkoma u zaborav. Sada se humor prožima sa tugom, stidom, korupcijom, mentalnom bolešću i egzistencijalnim pitanjima o samom smislu života.
Mnoge katastrofe koje su se desile od početka 21.veka su imale najveći uticaj na skretanje komedije na mračnu stranu. Konstantan strah od terorizma, rata, masovnih pucnjava, krize; politička polarizacija i sama trenutna pandemija su se odrazile kako na realan život, tako i na onaj fiktivan na TV ekranima, ali je pronalaženje najdubljih i najmračnijih poruka infiltriranih u komedije uvek ostavljalo snažniji utisak nego kad je bila u pitanju drama.
U top 100 listi serija koje pripadaju upravo ovom žanru, samo jedna nije na engleskom – francuski šou ,,Pozovi mog agenta’’, što ukazuje da je komedije mnogo teže prevesti, a pogotovu one koje imaju mračne motive u sebi. U prilog tome govori i da je preteča ovog podžanra ,,Sajnfeld’’ dugo ostao u senci prilično prijatnijih i vedrijih ,,Prijatelja’’, koji su imali internacionalnu publiku.
Pravo pitanje koje se postavlja je da li će pobediti tama ili svetlost u daljem toku prikazivanja komedija u 21. veku. Bojack nam služi kao najbolji prikaz kako jedna čista, animirana komedija može da se pretvori u delikatnu dilemu i razmišljanje o našim moralnim načelim, ali i o samoj svrsi postojanja.
Pripremila: Sara Nikolić
Izvor: bbc.com
Foto izvor: google