Intervju | Digitalizacija u službi mladih

, AKTUELNO

Digitalizacija je deo nas. I valjda smo to odavno prihvatili kada je polako, ali sigurno ušla u naše svakodnevne živote, dok se u poslovnoj sferi ona svakako podrazumeva. U prilog tome, 17. novembra 2017. godine održana je već sada tradicionalna, peta po redu tribina za studente pod nazivom ”Digitalizuj svoju budućnost”. Ovaj događaj uspešno organizuje kompanija Schneider Electric uz podršku Francusko-srpske privredne komore. I kvalitet organizacije ovakvog dešavanja se uvek prepoznaje.

Studentima su o ovoj temi govorili Aleksandar Vučić, suosnivač kompanije CAR:GO, Vladimir Stanković, osnivač kompanije Petguards, Dušan Srbljak urednik portala i YouTube kanala PC AXE i Dejan Marković, direktor kompanije Schneider Electric. Samu panel diskusije je moderirala Jana Stevanović, koja je ujedno govorila o pokretanju sopstvenih biznisa i podršci koju startapovi mogu dobiti u svakom smislu.

Bilo nam je zadovoljstvo da postavimo par pitanja harizmatičnom Dejanu Markoviću, generalnom direktoru kompanije Schneider Electric i uvek zabavnom Dušanu Srbljaku, uredniku portala i YouTube kanala PC AXE. Nadamo se da ćete uživati u odgovorima, kao što smo i mi čitajući ih.

 

Jana Stevanović, moderator ovogodišnje studentske tribine

 

#1 Šta karakteriše zaista dobrog i kvalitetnog poslodavca? Da li je samo on taj koji sluša i osluškuje, ili je obrnuto?

 Dejan Marković: Dobar poslodavac mora da se ponaša odgovorno prema svojim zaposlenima, biznisu i okruženju u kom posluje. To između ostalog podrazumeva ulaganje vremena i novca u programe koji se tiču edukacije i zadovoljstva zaposlenih i koji ih podstiču da razvijaju kreativnost. Važan je razvoj lidera i negovanje pravih navika i kulture međusobnog poštovanja u kompaniji. Od ljudi koji veruju u svoje ideje, imaju znanje i veštine, možete da očekujete da naprave inovativna rešenja, a mi smo vrlo otvoreni da im pomognemo u tome. Google, Facebook, Apple, eBay, Twitter, Microsoft su kompanije za koje danas gotovo svako zna, a nastali su kao ideja nekoliko uglavnom mladih entuzijasta, u njihovim studentskim sobama ili u porodičnim garažama. Zbog toga ulaganje u budućnost, mlade i domaću pamet predstavlja jedan od prioriteta Schneider Electric-a. Organizovanjem aktivnosti kao što je studentska tribina, želimo da osnažimo mlade ljude da rade na sebi, budu samouvereni i stvore za sebe profesionalnu budućnost kakvu žele. Takođe je izuzetno važno i da zaposleni budu proaktivni sa svojim idejama, dobro poznaju svoju kompaniju i biznis.

Dušan Srbljak: Prema mom mišljenju, dobar i kvalitetan poslodavac je onaj koji u potpunosti poznaje svoj posao od trivijalnih radnji do onih najkompleksnijih unutar preduzeća. Takav poslodavac će znati da da savet svojim zaposlenim i da ih usmeri da budu efikasni. Takođe, samo onaj koji svakodnevno komunicira sa svojim radnicima ima potencijal da izraste u dobrog i kvalitetnog poslodavca. Budi lider, a ne robovlasnik, gradi poštovanje, a ne strah.

 

#2 Pored očiglednih prednosti digitalizacije poslovanja, šta su nedostaci jednog takvog globalnog procesa?

DM: Digitalizacija je svetski trend koji mi već živimo u Srbiji i koji nam omogućava brži profesionalni, ali i i lični razvoj. Koristeći ultramoderne tehnologije, radi se brže i dinamičnije, a apsurd je to da ste zapravo sve vreme u nedostatku vremena. Na raspolaganju su nam informacije do kojih pre par godina niste mogli da dođete, zaposleni imaju pregled nad mnogo većim brojem informacija i podataka nego ranije, a i tehnička spremnost zaposlenih je veća. Takođe, neophodno je da se kontinuirano edukujete, savladavate nove programe i procedure. Važno je pronaći balans i optimalno iskoristiti vreme sa porodicom i prijateljima, i to naravno u digitalizovanoj kući! 🙂

DS: Iskreno, ne vidim ni jednu manu vrednu pomena, a ne bih da za potrebe intervju izmišljam neku… Narode! 2017. godina je! Sad već davne 1969. smo poslali ljudsku posadu na Mesec, a jedan od ključnih faktora je to što je Apolo imao računar koji je u realnom vremenu pravio kalkulacije bezbedne rute! Da smo te kalkulacije radili „peške“ ne bismo sleteli na Mesec čak i da su u raketi bili kao posada Nikola Tesla, Albert Ajnštajn, Stiven Hoking i Isak Njutn. Digitalizacija je neizbežna, ne znam čemu opiranje, samo gubimo vreme tako. 🙂

Primeri uspešnih preduzetnika – Vladimir Stanković i Dušan Srbljak

 

#3 Ukoliko bi vam sutra na razgovoru za posao došao mlad, tek svršeni student, željan znanja i spremnosti da radi u vašoj firmi, ali bez ikakvog prethodnog iskustva za posao, šta biste mu odgovorili?

DM: Imamo iskustva sa zapošljavanjem studenata bez iskustva. U Schneider Electric-u, verujemo da je važno sistematski selektovati i zapošljavati ljude koji mogu da se uklope i podrže naš način rada koji se upravo zasniva na otvorenosti ka inovacijama, pomeranju granica poslovanja, kontinuiranoj edukaciji. Na početku se fokusiramo na lične vrednosti. Ukoliko osoba komunicira otvoreno, na sličan način kao i mi, verujemo da će se dobro uklopiti u tim i biti uspešna. Kasnije, od zaposlenih očekujemo da budu odgovorni prema sebi i da konstantno ulažu u svoje znanje, da grade sebe na različitim poljima i budu svesni da, samo ako su spremni na stalne promene i razvoj, na to da razmišljaju “uvek jedan korak dalje”, tada će biti uspešni lično i profesionalno.

Dejan Marković, generalni direktor kompanije Schneider Electric

 

DS: Pitao bih ga sledeće: Da li zaista od srca voliš testiranje hardvera i softvera? (to je delatnost kojim se bavi PCAXE). Ako bi mu odgovor bio kratak, onda to nije čovek kome treba posvetiti vreme i sačekati ga da „sazri“. Bitno je samo prepoznati žar i volju u očima tog nekog ko želi da napreduje, a ako želi, sve što je potrebno će naučiti, a takve ljude treba podržati. BTW uopšte ga ne bih pitao kakvu diplomu ima, već šta zna da uradi i šta želi da nauči.

 

#4 Generacija Milenijalsa je ambiciozna, buntovna, obrazovana, često ne poštuju autoritet, žele sve i odmah. Kako ih ubediti i čime ih privući da rade u korporaciji?

DM: Millennialsi traže dinamičnost, progresivnost, fleksibilnost. Žele da ostave neki trag svojim radom i da donesu pozitivne promene. Oni žele da promene svet, a upravo mi u Schneider Electricu to radimo – menjamo svet, čineći energiju dostupnu svima i u svakom delu sveta. Ukoliko želite da privučete ili zadržite millennialse u kompaniji, potrebno je da stvorite dinamičnu kompanijsku kulturu koju oni nikad neće poželeti da napuste. To podrazumeva i povezanost sa kolegama, dobijanje adekvatnog feedbacka na rad, uvažavanje njihovog mišljenja, edukacije, napredovanje, izazove. Oni žele povezanost sa kompanijom i osobama sa kojim rade. Mislim da ova generacija definitivno utiče na promenu kojima korporacije moraju da se prilagode kako bi bili poželjni na tržištu rada.

 

#5 Da li imate neki savet za mlade, zašto ostati u Srbiji i pronaći svoje mesto pod suncem?

DM: Parola „Živi lokalno radi globalno“ je današnja stvarnost. Sve informacije i „know how“ su danas jednim klikom udaljene od vas, a posao možete da pokrene iz svoje spavaće sobe i da ga proširite na seo svet. Uz pomoć IoT revolucije, geografske granice nemaju nikakav značaj ni uticaj na vaše poslovanje. Sa pametno osmišljenim proizvodom, verom u uspeh i trudom koji podrazumeva praćenje trendova, sistem online edukacije, razmenu iskustava vi ste na odličnom putu da razvijete proizvod koji će vas lansirati.  IT industrija raste munjevitom brzinom i svako ko se bavi outsourcingom ima na umu kako da napravi sopstveni proizvod, svestan višestruko snažnije multiplikacije uloženih sredstava.Mladi danas imaju priliku da svoje ideje, za rešavanje bilo kog problema, u bilo kom sektoru, upakuju u softver i prodaju svetskom tržištu. To će se naravno pozitivno odraziti i na privredu.

DS: Učite, unapređujte se, formalno ili nerformalno obrazovanje, nije bitno, jedino je bitno da iz svakog sledećeg dana izađete kao bolje verzija sebe. Dovedite sebe do toga da Vas jure za posao, a ne vi da jurite posao. Mene je ta filozofija dobro poslužila. 🙂

 

Ocena korisnosti Tribine i zanimljivosti same tematike: Čista desetka!

Bojana Andrić

Izvor fotografija: Goran Paucanović