Muke teretnog broda „Ever Givenˮ još uvek nisu gotove

, AKTUELNO

Gotovo da nema osobe koja krajem marta nije čula da je teretni brod „Ever Given” bio zaglavljen skoro nedelju dana u Sueckom kanalu. Na stotine brodova čekalo je da prođe kroz jednu od najprometnijih pomorskih trgovačkih trasa na svetu, koja spaja istok i zapad.

Ko je teretni brod „Ever Given”?

Brod je u vlasništvu kompanije sa Tajvana, a nalazio se na putu iz Roterdama ka Kini. Spada u najveće teretne brodove na svetu, na koji staje oko 18.000 kontejnera i ima masu od 220.000 tona. 

Kako je otkopan?

Kompanija Evergrin Marin (Evergreen Marine) koja upravlja brodom „Ever Given”, izjavila je da je ovaj teretni brod dugačak kao četiri fudbalska terena. Timovi za spasavanje suočili su se sa velikim i do sada jedinstvenim izazovom kada se ovaj 220.000 tona težak brod nasukao zbog jakog vetra i peščane oluje koja je dodatno smanjila vidljivost. Boskalis je tom prilikom poslao specijalni tim za spasavanje, zajedno sa timom holandske kompanije Smit, a raspoređeno je 11 lučkih tegljača i 2 moćna morska tegljača. Za potrebe ponovnog uspostavljanja saobraćaja, na ovoj trasi iskopano je oko 30.000 kubnih metara peska.

Izvršni direktor holandske kompanije za spasavanje, Boskalis Peter Berdovski, rekao je da je „Ever Givenˮ pomeren u ponedeljak 29.03. u 15.05h, „čime je ponovo omogućen slobodan prolazak kroz Suecki kanal”. 

Kolika je šteta sedmodnevne blokade Sueckog kanala?

Prema dnevnom proseku kroz ovaj kanal prođe oko 50 brodova, mada, brojka svakog dana može varirati. 

Suecki kanal je posebno važan i bitan za trgovinu nafte i prirodnog gasa ili, kako često volimo da kažemo, „crnog zlata”. 

Jedan od najvećih strahova svetskih ekonomskih stručnjaka bila je blokada kanala, što se upravo i dogodilo. 

Trgovinski podaci govorili su nam da je nasukani brod dnevno blokirao oko 8 milijardi evra ili tačnije 9,6 milijardi dolara u robi. 

Prema podacima Lojds List-a (Lloyd’s List), dnevno se preko ovog kanala prema zapadu preveze oko 5,1 milijarde dolara u robi, dok prema istoku oko 4,5 milijardi dolara takođe u robi. 

Priznaćete da gubitak nije mali.

Zbog blokade kanala bila je formirana kolona brodova, koji su imali dve opcije. Prva je bila da sačekaju da se saobraćaj ponovo uspostavi, a druga opcija bila je alternativni put od 5.000 kilometara oko Rta dobre nade koji može trajati i do dve nedelje duže u odnosu na prolaz kroz ovaj kanal. 

Šta se sada dešava sa ovim teretnim brodom?

Naravno, nismo očekivali da će se situacija sa ovim brodom brzo rešiti. General potpukovnik Osama Rabi, predsednik uprave Sueckog kanala, rekao je da brod neće moći da napusti zemlju (Egipat) dok ne bude isplaćena kompenzacija.

„Brod je sada službeno zaplenjen. Ne žele ništa da plateˮ, rekao je on tom prilikom. Javnost još uvek nije upoznata sa cifrom koju Rabi traži, ali postoje navodi da nije reč o cifri ispod 900 miliona dolara. U tu cenu uključeni su naknada za akciju spasavanja, troškovi izazvani blokadom saobraćaja u kanalu, kao i izgubljene tranzitne takse. Kompanija Evergrin Marin (Evergreen Marine) o ovim navodima nije se oglašavala. 

Pripremio: Lazar Smilić

Izvor: BBC/N1 SRB

Foto-izvor: www.vesselfinder.com