4 osnovna razloga zašto bi trebalo da prestanemo dа koristimo društvene mreže

, LIFESTYLE

Džeron Lenijer, jedan od pionira Silikonske dolinе, nazivan još i „ocem“ viruelne realnosti jeste ujedno i jedan od najglasnijih IT naučnika koji se bore protiv politike društvenih medija. On nam priznaje da je svestan da mnogi od nas neće uraditi ono što nas on moli već naslovom svoje knjige, a to je da se oprostimo od drušvenih mreža, poput Tvitera, Fejsbuka ili Instragrama, ali, podseća, da će samo vreme pokazati ispravnost njegovih saveta. Knjiga se zove „Ten arguments for deleting your social media accounts right now“, ali su 4 glavna razloga kojima podređuje sve ostale.

Šta treba uzmeti u obzir kada nam Džeron Lenijer govori o problemima i nedostacima društvenih mreža?

Jaron Lanier speaks at TED2018 – The Age of Amazement, April 10 – 14, 2018, Vancouver, BC, Canada. Photo: Bret Hartman / TED
  • Socijalni mediji manipulišu našim emocijama

Istraživanja su pokazala da negativni sadržaj koji gledamo na socijalnim medijima biva bolje potkrepljivan u nama nego pozitivni sadržaj. To će reći da se više vraćamo materijalima koji u nama bude negativne emocije, poput ljutnje, straha, uzbuđenosti i slično. Efekat je isti kao i kod zavisnika o kockanju. Kockari se ne vraćaju kocki samo zbog sporadičnih dobitaka, već zbog čitavog procesa napetosti, strepnje, a na kraju i gubljenja novca koji zapravo jeste uzrok toj adikciji. Isti efekat društvene mreže bude u nama, samo što ne plaćamo nužno i uvek novcem, nego i našim psihičkim i mentalnim zdravljem. Nekoliko glavešina velikih društvenih mreža (koji, slučajnost ili ne, više ne drže pozicije u tim kompanijama) su javno izjavili da ubacuju adiktivne strategije u svoje algoritme kojima prate naš rada na njihovim mrežama. Između ostalog, Šon Parker, bivši predsednik Fejsbuka je ovo javno izjavio.

Pročitajte i: Društvene mreže – najbolja ili najgora stvar koja nam se dogodila?

  • Socijalni mediji nas pretvaraju u robote

Ovaj razlog za brisanje naših naloga na društvenim mrežama je usko povezan sa prethodnim, ali se on tiče i informacija koje veštačka inteligencija prikuplja o nama kada surfujemo po socijalnim medijima. Što više vremena provedemo na ovim medijima to više oni prikupe informacija o nama. Sve od pokreta lica do jela koje smo naručili u restoranu. Prema ovim metapodacima (rute našeg kretanja, naše sklonosti, zanimanja itd.) socijalne mreže nas uvlače u marketinšku petlju u kojoj algoritmi odlučuju šta nama najviše odgovara za čitanje, koji kafić bi najviše odgovarao našem stilu ili koja aplikacija bi najviše pomogla našoj dijeti. Ovakvom aproksimizacijom našeg ponašanja, veštačka inteligencija ovladava nama i našim izborima, a mi, redovni korisnici, nismo ni svesni toga, zapravo, nema načina na koji bismo to saznali.

  • Socijalni mediji ugrožavaju političku stabilnost

Društvene mreže odlično služe Islamskoj Državi iliti Daešu za koordinisanje i sprovođenje terorističkih napada širom sveta, štaviše, ovo je njihovo glavno sredstvo organizovanja. Takođe, socijalni mediji su, aktuelno, odskočna daska populizmu koji se širi celom Evropom.

  • Izbriši nalog, sačuvaj se predatora!

Ovaj savet, rekao bih, predstavlja sumarizaciju svega navedenog. Džeron Lenijer poziva na bojkot kompanija kao što su Fejsbuk ili Gugl, ali kaže da bi dobar početak bio i da (ozbiljno) ostavimo po strani ili zaključamo naše naloge barem na 6 meseci i vidimo kakve rezultate će to dati. On tvrdi da ćemo se osećati preporođeno i izlečeno; u svakom slučaju, dosta zdravije nego dok smo svakodnevno koristili društvene mreže. Naglašava i da se ideja kojom su započeli čitav projekat dostupnosti informacija svima i na svakom mestu nije odvila onako kako su začetnici interneta to mislili, jer, suprotno ideji pionira virtuelnog sveta i interneta, sada imamo nekoliko kompanija koje vrše svakodnevni monitoring nad nama i zarađuju ogromne sume novca na problemima koje same započinju, a koji imaju ozbiljan uticaj na naše zdravlje i privatnost. Potpuna promena će uslediti onog trenutka kada velike kompanije koje upravljaju našim društvenim mrežama promene biznis model.

Zapamtite, ovo su saveti polaznika Silikonske doline i osobe koja je prva na svetu osnovala privatnu kompaniju koja se bavila virtuelnom stvarnošću.

Ukoliko biste želeli da saznate nešto više o ovom vizionaru i njegovim savetima, posetite njegovu veb stranicu (jer, naravno, nema naloge na društvenim mrežama).

Pročitajte i: Pravila štednje kojih se bogati pridržavaju

Autor: Luka Ivanović