Rad na prekookenskim brodovima

, KARIJERA, LIFESTYLE

Nadamo se da znate da plivate, jer je Youth Now tim rešio da ove nedelje napusti kopno i zaplovi prekookeanskim poslovnim vodama.

Reč je o radu na prekookeanskim brodovima. Svoje iskustvo sa nama je podelio Predrag Todorov, mladić koji se osmelio da iz malog sela na severu Banata krene ka velikim izazovima. Putujući i radeći na brodu stekao je prijateljstva, znanje, upoznao zemlje i iz svake poneo lepe uspomene. Šta on ima da poruči saznajte u nastavku teksta, a njemu se zahvaljujemo na izvojenom vremenu i volji da sa nama podeli deo sebe.

Koliko dugo radiš na brodu i na kojoj poziciji?

 Radim već 3 godine, kao konobar.

 Kako si saznao za rad na brodu ?

Saznao sam preko prijatelja koji su mi preporučili agenciju preko koje bi se ceo proces lakše obavio.

Kako fukncioniše procedura od trenutka kad si saznao za rad pa do čina odlaska na brod ?

Cela procedura je išla preko agencije, oni su ti koji te obaveste šta ti je sve potrebno od dokumenata i ukratko koji je tvoj posao tamo, mada više pomažu u vezi sa papirologijom (gde da se prikupi sve što ti je potrebno od dokumenata, gde da odradis lekarski pregled i naravno da ti pomognu sa zakazivanjem intervjua za vizu i kako će taj deo izgledati i kako što pre da počneš da radiš). Ugovori, tj. dužina ugovora i plata zavise od pozicije za koju se prijavis tj. šta izaberes da radiš na brodu, a traju od 3, 4 pa do 8 ili 9 meseci zavisno od pozicije na kojoj radiš. Najduži ugovor je 10 meseci to je zakonski maksimum koliko znam. Na svakom brodu postoji lekar i ostalo osoblje koji će ti uvek pomoći (koliko mogu tj. koliko im pravila kompanije dozvoljavaju). Radni staž nemaš.

  Da li si zadovoljan naknadom?

Minimalna zarada u Srbiji je 300€ a ovde za najlošiji posao možeš biti plaćen 700$. Odatle možete i sami da zaključite.

Da li je ona fiksna ili po procentu?

To zavisi od pozicije na kojoj si, imaš neki deo po ugovoru i na to možeš dodatno da imaš i procenat od prodaje ali opet zavisi od pozicije na kojoj si.

Da li si zadovoljan radnim vremenom i koliko ono traje?

Radno vreme je solidno, ipak si otišao tamo da radiš a ne na odmor. Neka normala je 10 radnih sati, ali varira od obima posla. Uglavnom je negde od 8 pa do 11 ili 12 sati.

Da li imate slobodne dane u nedelji i šta tim danima obično radiš?

Slobodni dani ne postoje. Ima uvek nekih izuzetaka ali to zavisi od posla kojim se baviš.

Da li obilazite gradove kada se usidrite i koliko ste dugo na vodi, bez mogućnosti da vidiš kopno?

Naravno, to je u neku ruku i cela poenta svega ovoga. Kad staneš negde imaš priliku da izađeš, vidiš, probas nešto novo, odeš na ekskurziju, neki ručak šta god ali naravno koliko ti raspored tj. tvoje slobodno vreme dozvoljava. Dobra stvar je da uglavnom uvek postoji šansa da obiđes to mesto neki drugi put kad staneš tamo. A dani na vodi, pa to zavisi od same putanje i koliko ti treba da dođeš od tačke A do tacke B.

Koja zanimanja se najviše traže i da li si menjao pozicije tj. da li se može napredovati na brodu?

Traži se sve, od poslova u kuhinji, restoranu, baru, na recepciji, traže se fotografi, poslovi u housekeepingu i svašta nešto kao i u svakom hotelu. Sve zavisi od tvoje neke odluke tj. za sta se ti prijaviš. Agencije u najvećem broju slučajeva popunjavaju one početne pozicije jer je na taj način najlakše započeti rad na brodu, jer su manje plaćene a potrebne u svakom trenutku.

Da li je posao naporan ?

Posao je kao i svaki drugi, zavisi kako se probudiš valjda. Jedina i velika razlika je što si ti celu tu dužinu ugovora “na poslu i kad ne radiš” da tako kažem.  U svoje slobodno vreme si na istom mestu gde i radiš.

Da li imate internet u svakom trenutku ?

Ima ga, neke kompanije nude besplatan internet za posadu dok se u drugima plaća. Ako si u istoj oblasti određeni vremenski period najbolja varijanta su lokalne sim kartice.

Kako se boriš za željom za kopnom i ” čvrstim”tlom i da li svako može da izdrži takav tempo?

Ovakav način života nije za svakoga, to uglavnom svi skontaju u prvih par dana ili nedelja. Nekome nije lako da se odvoji od svoje kuće, porodice, prijatelja i navikne na nešto novo. Na kraju, to sve na tebi i tvom mentalnom sklopu. Da je lako, naravno nije, ali nije ni kraj sveta.

Šta te je navelo na ovaj put i da li u budućnosti imaš neke druge planove?

Za mene je ovo neka novina, uzburkanost, upoznavanje mesta i ljudi koje inače ne bi imao prilike da vidiš. Po meni ovaj način života nije na duži vremenski period, više je izuzetna prilika da proputuješ svetom i stekneš neka nova iskustva.

Koje su osnovne prednosti a koji nedostaci rada na brodu ?

Prednost je naravno uvek to iskustvo koje nikako ne može da škodi jer su ipak to veće internacionalne kompanije, putovanje, nova prijateljstva, neki novi pogledi na svet. A što se nedostataka tiče tu je odricanje od mnogo čega, malo privatnosti, porodice i nekog socijalnog života koji si imao do sad. Dobijaš nešto drugo, tako da ima i dobrog i lošeg. Zavisi kako gledaš na sve to i koliko si spreman za promene.

Da li bi savetovao druge da se oprobaju na ovakvim poslovima?

Svakako, nije za svakoga ali naučiš mnogo o sebi, svetu, drugim mentalitetima i doživiš nešto što ti malo koji “običan” posao može priuštiti. Imaš priliku da dobro zaradiš i na kraju krajeva, imaš bar jednog prijatelja u bilo kojoj državi na svetu, što je po meni neprocenjivo.

Autor: Ljuba Brković