“Doping” kao pomoć pri učenju

, STUDENTI

Brz način života i sve veća izloženost stresu tokom godine navodi veliki broj studenata da tokom ispitnih rokova, ali i tokom semestra konzumiraju „dodatne“ napitke kako bi povećali energiju preko dana i ostali budni noću spremajući ispite.

Pored crne kafe koju svi pijemo kako bi se što pre razbudili i održali koncentraciju i pored velikog umora, postoje mnoge vrste energetskih pića koja sadrže psihoaktivne supstance koja deluju skoro trenutno na naš organizam dajući osećaj odmornosti. Neke od njih proizvode dopamin, hormon sreće, pa pomažu telu da bude aktivno čak i posle dosta stresa i neispavanih noći.

Pored toga što se energetska pića smatraju nezdravom navikom i što stručnjaci upozoravaju da mogu dovesti do zavisnosti ili oštećenja srca, danas je broj stimulativnih supstanci koji mladi koriste svakodnevno znatno veći nego ranije. Većina studenata, ipak, priznaje da ih koristi samo kada „moraju“, tj. kada je to jedini način da održe koncentraciju usled brojnih obaveza, dok manji broj studenata ima redovnu naviku za ovim sredstvima.

Šta studenti koriste kao „pomoć pri učenju“?

Oni studenti koji se odluče da pomoć pri učenju potraže u nekoj apoteci uglavnom uzimaju „tablete za učenje“. Danas, ovakve tablete proizvode brojni prozvođači lekova i mogu se naći u svakoj apoteci. Smatra se da je njihova prednost u odnosu na energetska pića to što su sve na bazi bilja poput arktičke ruže, ginko ili amino-kiselina.

„Akuti fosfor“ je jedna od ovih vrsta tableta uz koju, studenti koji su je konzumirali, kažu da duže mogu da održavaju koncentraciju pri učenju, ali i da utiče na njihovo mišljenje i brzinu. Stručnjaci navode da ove tablete nemaju neželjene efekte, ali da je važno da se studenti pridržavaju dozvoljenih doza koje su im propisane. Poželjno je da ih ne uzimaju sa drugim lekovima, odnosno da ih ne koriste ako su imali bilo kakvih zdravstvenih problema.

U javnosti se još pre nekoliko godina, postavilo pitanje adekvatnosti upotrebe „Modafinila“ koji su mladi, pre svega u Zapadnoj Evropi i Velikoj Britaniji, počeli da koriste usled pozitivnih efekata koji ovaj lek ima na motivaciju i jačinu koncentracije pri učenju. Naime,ovaj lek se koristi za lečenje narkolepsije, bolesti usled koje osoba u trenutku zaspi usred nepredviđene situacije. Ustanovljeno je da kratkoročno ovaj lek poput kofeina i nikotina povećava energiju i istrajnost studenata tokom učenja.

Ipak, i dalje se vode kontraverzne rasprave oko ovog leka, budući da kao i svaka druga vrsta dopinga, oni koji ga koriste bili bi u prednosti u odnosu na svoje kolege što se ne smatra uvek  pravednim. Međutim, dugotrajni efekti njegovog konzumiranja nisu još uvek istraženi.

Slično iskustvo studenti su imali i sa lekom Ritalin. Ovaj lek inače je namenjen osobama sa hiperkinetičkim poremećajem koje odlikuje nemogućnost koncentracije i nepredvidivo ponašanje.

Zašto psihoaktivne supstance ipak treba izbegavati?

Poznati su saveti koji nam uvek stariji daju u vezi učenja. Postoji saglasnost među stručnjacima da redovno učenje preko dana sa čestim i kratkim pauzama sa efikasnim metodama učenja zajedno sa naspavanošću i zdravom ishranom vode najboljim rezultatima u školi i na fakultetu. Ipak, kada se nađemo u situaciji kada nam je lakše da posegnemo za nečim što će nam automatski dati veću volju i snagu za učenjem treba imati dve stvari na umu.

Prvo, psihoaktivne supstance koje koristimo da bi povećali koncentraciju i memoriju mogu delovati kontraproduktivno, tj.dovesti do toga da ne možemo da razmišljamo u situaciji kada je to potrebno. To se obično dešava kada zadatak nije prosto memorisanje činjenica, već kompleksno i logično zaključivanje.

Drugo, psihoaktivne supstance trenutno podižu nivo budnosti i koncentracije. Međutim, ubrzo prirodno dolazi do pada. Zbog toga, studenti se obično ne zaustavljaju na jednom energetskom piću, tableti ili šoljici kafe. To izaziva zavisnost, pa tako ni sami ne budu svesni kad im pređe u naviku sve veće konzumiranje kako bi održali postojeći ritam aktivnosti.

Veruje se da, zapravo, postoji značajan psihološki efekat koji studenti sami stvaraju, tj. da ubeđenje da će nešto delovati, pre proizvede učinak nego sama tableta za učenje i druga slična sredstva.

Možda baš zato, najefektniji način za uspešno učenje jeste redovnost i dobra organizacija gde je sasvim dovoljna šoljica naše omiljene kafe.

Autor: Milica Mirkov