10 upečatljivih poruka o veb dizajnu za lansiranje uspešne veb karijere (WebDan 2016)

Dakle, odlučili ste da konačno savladate veb dizajn. Odličan izbor! S obzirom na to da je ta profesija tražena i cenjena, možete lagodno živeti od toga čak i u Srbiji. Pritom ste spremni da se svojski potrudite, učite, napredujete i stalno se usavršavate. Na sjajnom ste putu!

Međutim, imate ozbiljan problem.

Ne znate odakle da krenete.

Obilje materijala na internetu, zatim kodovi, programski jezici, vektori, rasteri, bagovi i milion pojmova i različitih mišljenja vas prosto obeshrabruju. Pitanje je: kako početi?

Ne brinite. Pružićemo vam odgovore na mnoga pitanja i nedoumice kako biste se orijentisali u pravom smeru. Marko Aleksić, veb i UI/UX dizajner (MWEB, Clariness), održao je inspirativnu prezentaciju o moru mogućnosti za potencijalne veb dizajnere u okviru projekta ,,WebDan’’ u Boru, 25. Septembra u OŠ ,,Branko Radičević’’. Njegovi upečatljivi citati ocrtavaju put osobe kojoj je internet zanimanje a ne samo razonoda. Kakva je njegova priča?

,,Iskoristite tehnologije, ne dozvolite da one koriste vas.’’

Za početak, ukucajte na YouTube-u ,,How to design a website’’. Naići ćete na mnoštvo uputstava i tutorijala. Biće vam potrebno dosta vremena da se upoznate sa terminologijom i suštinom izrade sajta. Nemojte ostati na tome.

Markov savet je da potražite nekog stručnog IT-jevca iz branše i zamolite ga da vam bude mentor, kako biste učili od iskusnijih. Takođe, pažljivo gledajte, istražujte, analizirajte i proučavajte tuđe radove, kako biste stekli širu sliku. Napravite u posebnom folderu bazu sajtova koji su primer dobrog dizajna.

,,Dizajn nije pravljenje sadržaja sa prelepom teksturom i wow animacijama koje ostavljaju bez daha. Dizajn je tehnika pružanja skladnog vizuelnog sadržaja koji pruža najveću vrednost za korisnika i klijenta’’

Dosta ljudi pogrešno shvata svrhu dizajna. Veb dizajn nije umetnost kako se obično smatra, već zanat. Ukoliko želite da se bavite ovim poslom, morate razviti osećaj za lepo ali isto tako morate istraživati kako ljudi koriste internet da biste im pružili odgovarajuća rešenja. Zadatak veb dizajnera i programera nije da klijentu naprave ,,lep’’ sajt (iako će vam čak 90% njih tražiti upravo to). Pored izgleda, glavna uloga dizajnera jeste izrada funkcionalnih, kvalitetnih i korisnih sajtova. Imajte na umu da ljudi provode u proseku oko 3 sekunde na sajtu. Ako ne shvate ,,iz prve’’ čime se bavite, džaba sve.

,,Grafički i veb dizajn nisu ista stvar. Razgraničite pojmove programer i dizajner. ’’

Suštinska razlika ova dva zanimanja je u platformi koje koriste. Stoga, to opredeljuje i alate koje će upotrebljavati. Tako Ilustrator, zbog vektorske odlike, služi grafičkim dizajnerima za izradu materijala za štampu (logo, baneri, kaveri, brošure, bilbordi itd.). Sa druge strane, veb dizajneri koriste Photoshop, zbog pikselizacije. Takođe, spektar boja sa kojima radimo se razlikuje u zavisnosti od upotrebe – za štampu koristimo CMYK dok je njegova veb-analogija RGB.

Pored toga, ljudi često mešaju posao veb dizajnera i veb divelopera (programera) mada nije retkost da jedna osoba obavlja obe funkcije. Primarni posao dizajnera jeste pružanje estetike, korisnosti i skalabilnosti sajta, dok se diveloper fokusira na funkcionalnost i pisanje adekvatnih kodova.

,,Kad ne znate koliko slobodnog prostora da ubacite prilikom izrade internet strane, ostavite duplo!’’

Manje je više. Ne bi trebalo ,,budžiti’’ stranicu nepotrebnim detaljima, samo da biste se vizuelno izdvajali od ostalih. Flat dizajn je preuzeo primat  i zamenio Skeumorphic design koji se oslanjao na Gradient i mimifikovao realne objekte u životu, s obzirom da pruža rudimentarniju, jednostavniju formu. Obratite pažnju na white space, slobodni prostor između redova teksta. Više slobodnog prostora dovodi do veće vidljivosti i isticanja.

,,Morate optimizovati sajt za mobilne uređaje. Oko 56 % internet korisnika u Srbiji surfuje putem telefona.’’

Web responsiveness je novi pojam kojim se označava reagovanje vaših veb stranica u zavisnosti od uređaja koji se koriste. Morate poznavati rezoluciju desktop računara, tableta i pametnih telefona.

2Bitna stvar u dizajnu su tipologija i fontovi, zbog učitavanja stranice. Obratite pažnju da radite sajt a ne seminarski rad, tako da Times New Roman i veličina 12 nisu ,,sveto slovo’’. Takođe, nemojte preterati sa korišćenjem ,,neozbiljnih’’ fontova. Naslovi moraju biti veći od ostatka teksta, logično, s obzirom da oni prvi upadaju u ,,oči’’. Problem kod fontova je što se dosta njih plaća mada možete skinuti besplatne sa sajta fonts.google.com.  Marko preporučuje sledeće fontove: Roboto, Lato, Overpass, Open Sans.

,,Promene na internetu su neverovatno brze. Morate stalno učiti i usavršavati se.’’

Dobar primer dinamike razvoja interneta jeste i Markova osnovna profesija, UI / UX dizajner, koja nije postojala pre 5 godina. User Experience (UX) je pojam koji je malo teži za objašnjavanje, ali se odnosi na ispitivanje ponašanja korisnika interneta, tj. njihovo ,,iskustvo’’ korišćenja sajta ili veb aplikacije i razumevanje biznisa klijenta. Slično zanimanje je i User interface dizajner, koji se fokusira na izgled sajtova i aplikacija na mobilnim i desktop računarima i istraživanje korišćenja uz veći fokus na dizajn. Nekad je teško razgraničiti ova dva pojma, naročito zbog toga što stalno dobijaju nove funkcije i atribute.

,,Upornost se isplati. Budite posvećeni svom cilju.’’

Nijedan neuspeh nije poraz već lekcija. Biće momenata kada ćete klonuti duhom. Dok je slao konkurse na frilens sajt za grafičke dizajnere 99designs, Marku je prošao samo jedan od 80 predloga! Istrajte u vašim namerama čak i kada je teško. A imaćete dosta poteškoća ponekad, počev od muka sa diveloperima, gde morate jasno definisati bazične procedure/pravila do nezgodnih klijenata, koji ne razumeju u dovoljnoj meri funkcionisanje veba.

,,IT je najzdravija industrija u Srbiji. Odbacite zabludu da vam je za veb dizajn nužno potrebno formalno obrazovanje.’’

Diploma sa fakulteta ili neke od IT akademija vam ništa ne znači ukoliko nema rada, ulaganja i napora. Markova priča ilustruje kako se veb karijera može napraviti i bez formalnog obrazovanja. Počevši sa radom od kuće, izrađivao je sajtove za simbolične sume, radio u kopirnici, ali je ipak uspeo da se probije i dobije ozbiljne ponude za posao i priliku da napreduje. To možete i vi. Krenite već danas sa učenjem.

,,Uvek razmišljajte o cilju. Sajt koji želite da napravite je opredeljen onime čime želite da se bavite.’’

Funkcionisanje bloga je drugačije od komercijalnih sajtova. Ako pravite prezentacioni sajt za firmu, morate imati jasno označenu Navigaciju, Usluge, O nama, Kontakt formu, Drugi o nama (Testimonials). Dok vam je kod bloga cilj da privučete čitaoce, kod prodajnog morate razmišljati o konverziji posetilaca u pratioce i korisnike usluga/proizvoda. Zato morate znati kako da dizajnirate Call to Action dugme, kreirate Landing page, napišete konkretan opis firme i usluga koje pružate kako biste privukli i ubedili klijente da vam se iznova vraćaju. Newsletteri i mejlovi su neophodna karika u osmišljavanju internet marketing strategije za jačanje brenda, posvetite im neophodnu pažnju.

,,Evo i kako možete započeti svoju veb dizajn karijeru.’’

Verovatno imate u okruženju prijatelje koji imaju svoj biznis ali nemaju sajt. Marko savetuje da prvo krenete da radite za njih sajtove besplatno ili za simboličnu sumu dok se ne uigrate. Tada možete napraviti svoj portfolio sajt i zatim krenuti sa konkurisanjem za poslove na online platformama poput 99Designs, Dribbble, Behance, Instagram, itd. Vremenom ćete se oformiti i klijenti će prepoznati vaš kvalitet. Kada tako postavite stvari, biće vam mnogo lakše.

SKLAPANJE SAJTA OD POSTOJEĆIH ELEMENATA

Učesnici su kroz vežbu ,,Sklapanje sajta od postojećih elemenata‘‘ stekli priliku da kroz timski rad i međusobnu interakciju sami dođu do ideja kreiraju izgled željenog sajta na bazi zadatih okvira. Veliki deo učesnika je pozitivno ocenilo datu vežbu zbog mogućnosti da u praksi primene stečeno znanje.

ONLINE BAZA OBRAZOVNOG MATERIJALA ZA DIZAJNERE

Vredno je spomenuti da su motivisani učesnici sa osmehom i pitanjima dočekali kraj izlaganja.  Marko je podelio sa ostalima i korisnu literaturu preko koje početnici mogu bolje razumeti i savladati osnove dizajna i rada na internetu.

Knjige:

  1. Pixel Perfect Precision – USTWO
  1. Don’t make me think – Steve Krug
  1. The Principles of Beautiful Web Design – Jason Beaird, James George
  1. Designing for the Web – Mark Boulton

 

Online kursevi – Tutorijali:

Video predavanja koja će vam pomoći da istovremeno naučite kako da dizajnirate sajt i radite sve što oni na videu rade.

 

  1. Youtube
    https://www.youtube.com/results?search_query=how+to+design+a+website+
  1. Skillshare

www.skillshare.com/classes/design

  1. Lynda

www.lynda.com/Design-training-tutorials/40-0.html

  1. Treehouse

www.teamtreehouse.com/library/topic:design

  1. Udemy

www.udemy.com/courses/design/web-design/

  1. Coursera

www.coursera.org/browse/computer-science/design-and-product

 

Veb dizajn radionica je deo projekta WebDan, IT konferencije u Boru koja se organizuje od 2013. s tim što su ove godine, počev od septembra, po prvi put uvedene besplatne radionice. Pored veb dizajna, učesnici su bili u prilici da odslušaju i radionice na temu internet marketinga, osnova WordPress-a i onlajn pisanja. U planu si i radionice na temu Photoshopa, Ilustratora i veb programiranja.

 

Tekst napisao: Igor Ivašković

Fotografije: Damir Petkovski

 

Ostavite odgovor